03 ipiresies top banner

Ομοιοπαθητική Οδοντιατρική

Τα βασικά πλεονεκτήματα της ομοιοπαθητικής είναι η έλλειψη παρενεργειών, τα άμεσα αποτελέσματα και η μείωση στο ελάχιστο της χρήσης αντιβιοτικών και αντιφλεγμονωδών φαρμάκων.

Η ομοιοπαθητική είναι ευρέως διαδεδομένη στον γαλλικό ιατρικό κόσμο από το 1978. Τα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία της Γαλλίας δικαιολογούν την συνταγογράφηση ομοιοπαθητικών σκευασμάτων και όλα τα φαρμακεία διαθέτουν προπαρασκευασμένα ομοιοπαθητικά φάρμακα.

Στην Ελλάδα, μόλις τα 10 τελευταία χρόνια, όλο και μεγαλύτερος αριθμός ασθενών στρέφεται προς την ομοιοπαθητική οδοντιατρική γνωρίζοντας τις παρενέργειες που έχει η αλόγιστη χρήση των αλλοπαθητικών φαρμάκων. Τα βασικά πλεονεκτήματα της ομοιοπαθητικής είναι η έλλειψη παρενεργειών, το χαμηλό τους κόστος, τα άμεσα αποτελέσματα και η μείωση στο ελάχιστο της χρήσης αντιβιοτικών και αντιφλεγμονωδων φαρμάκων. Η έλλειψη παρενεργειών κάνει τα ομοιοπαθητικά σκευάσματα κατάλληλα για χρήση σε νεογνά, εγκύους, ασθενείς με καρδιακή και νεφρική ανεπάρκεια και άτομα μεγάλης ηλικίας. Ο Μηνάς Ρηγάτος, χειρουργός οδοντίατρος με ειδικότητα στην εμφυτευματολογία και την περιοδοντολογία τα τελευταία 26 χρόνια, διαπίστωσε ότι χρησιμοποιώντας ομοιοπαθητικά και φυτικά σκευάσματα στο 80% των συνταγογραφήσεων του είχε εξαιρετικά αποτελέσματα.

Τι είναι η ομοιοπαθητική?

Η Ομοιοπαθητική ανακαλύφθηκε από τον ιατρό και φαρμακοποιό SAMUEL CHRISTIAN HAHNEMANN (1755-1843) ο οποίος παρατήρησε ότι μια ουσία που προκαλεί σε ένα υγιές άτομο συγκεκριμένα κλινικά συμπτώματα, μπορεί αν δοθεί σαν ομοιοπαθητικό φάρμακο (διαλυμένη και δυναμοποιημένη) να θεραπεύσει τα συμπτώματα αυτά. H ανακάλυψη αυτή ονομάστηκε νόμος της ομοιότητας και αποτελεί την θεμελιώδη αρχή στην οποία στηρίζεται η εφαρμογή της ομοιοπαθητικής στην κλινική πρακτική. Για να γίνει κατανοητός ο νόμος την ομοιότητας και η εφαρμογή του θα δώσουμε το παρακάτω κλινικό παραδείγματα. Οι περισσότεροι από μας έχουν τσιμπηθεί από μέλισσα (APIS MELIFICA). Τα συμπτώματα είναι ιδιαίτερα επώδυνα και αρχίζουν μερικά δευτερόλεπτα μετά από το τσίμπημα. Πρόκειται για μια οξεία αλλεργική αντίδραση του οργανισμού μας στο δηλητήριο του εντόμου. Τα συμπτώματα αυτά είναι είτε τοπικά δηλαδή περιορίζονται στο σημείο του τσιμπήματος, είτε γενικά, λαμβάνοντας χαρακτήρα αλλεργικού σοκ που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε θάνατο από ασφυξία.

Τοπικά συμπτώματα:

Οξεία τοπική φλεγμονώδης αντίδραση που χαρακτηρίζεται από έντονους καυστικούς πόνους και εκτεταμένο οίδημα της περιοχής. Ο πόνος και το οίδημα περιορίζονται με την τοποθέτηση στην πάσχουσα περιοχή επιθεμάτων πάγου. Ο ασθενής αναζητά δροσερό περιβάλλον και οποιαδήποτε έκθεση σε εστία θερμότητας (ήλιος) του προκαλεί δυσφορία. Το πάσχουν άτομο είναι κατατονικό, απαθές σαν αποβλακωμένο αλλά εξαιρετικά ευερέθιστο και φοβισμένο.

Γενικά συμπτώματα:

Το οίδημα μπορεί να επεκταθεί σχεδόν αυτόματα στα χείλη, στα βλέφαρα, στο λάρυγγα, σε πόδια και χέρια. Ο ασθενής εμφανίζει έντονο τρόμο θανάτου από ασφυξία. Εάν στον ασθενή αυτόν δώσουμε αμέσως 5 pills APIS MELLIFICA 9 ch κάτω από τη γλώσσα, το οίδημα θα αρχίσει να υποχωρεί μέσα σε 20-30 δευτερόλεπτα. Οι συχνές επαναλήψεις του φαρμάκου αυτού κάθε 5-10 λεπτά για 2-5 φορές ακόμη θα βοηθήσουν στην ολική αποδρομή των συμπτωμάτων – το φάρμακο APIS MELLIFICA παρασκευάζεται από τη διάλυση και τη δυναμοποίηση του εντόμου μέλισσα. Το όμοιο θεραπεύει το όμοιο όπως έλεγε και ο Ιπποκράτης το 400 π.χ.

Πώς εφαρμόζεται η ομοιοπαθητική στην οδοντιατρική?

Τα ομοιοπαθητικά φάρμακα χρησιμοποιούνται για την απομάκρυνση του υδραργύρου των μαύρων σφραγισμάτων από τον οργανισμό, την θεραπεία της περιοδοντοπάθειας, την χειρουργική στόματος, την εμφυτευματολογία, στις απονευρώσεις των δοντιών και την θεραπεία των διαφόρων παθολογικών εκδηλώσεων του βλενογόνου του στόματος (άφθες, έρπης, λύκος κλπ). Στην καθημερινή μας οδοντιατρική κλινική πρακτική έχουμε αντικαταστήσει ουσίες τοξικές για τον οργανισμό (αντιβιοτικά, ισχυρά αντισηπτικά, αντιφλεγμονώδη) με ομοιοπαθητικά – φυτικά σκευάσματα στο 80% των συνταγογραφήσεών μας. Η έλλειψη παρενεργειών κάνει τα σκευάσματα αυτά κατάλληλα για χρήση σε νεογνά, εγκύους, ασθενείς με καρδιακή και νεφρική ανεπάρκεια και άτομα μεγάλης ηλικίας. Με τη βοήθεια της Ομοιοπαθητικής τονώνουμε τις φυσικές δυνάμεις του οργανισμού, ώστε να τον κάνουμε πιο ισχυρό απέναντι σε χρόνιες νόσους όπως η περιοδοντοπάθεια και ο πολυτεριδονισμός που είναι πλέον τόσο συχνές στο σύγχρονο άνθρωπο.